Doorgaan naar hoofdcontent

Vrouwen en meisjes met AD(H)D

Vrouwen en meisjes met AD(H)D worden vaak niet herkend en worden op late leeftijd, of helemaal niet, gediagnosticeerd. Een vrouw kan haar hele leven voortmodderen met vage klachten, die door de huisarts worden toegeschreven aan zwangerschappen, hormonale buien, depressie of chronische vermoeidheid.

Door hoge intelligentie en creativiteit valt het vaak niet op dat er sprake is van een concentratieprobleem. De AD(H)D symptomen worden gecamoufleerd door gedragspatronen. Dit kost veel emotionele inspanning en het resultaat is chronische lichamelijke en emotionele uitputting. Problemen openbaren zich pas als de vrouw volwassen is en diagnostisering vind vaak veel te laat plaats. Meisjes en vrouwen zijn meer geneigd sociaal wenselijk gedrag te vertonen waardoor opvoeders veel minder gauw een vermoeden van AD(H)D ontwikkelen.

Kenmerken:
Hyperactiviteit en impulsiviteit uiten zich niet in agressie en lawaaierig en storend gedrag, zoals bij jongens. Hyperactiviteit en impulsiviteit uiten zich meer in het ongestructureerd taken en activiteiten aangaan, vaak zonder deze af te maken en door van de ene activiteit in de andere te storten.
Het gevoel hebben je leven niet onder controle te hebben of te krijgen.
Het onvermogen orde te scheppen in huishouden en administratie.
Een onafgebroken stroom van gedachten en onrust in het hoofd.
Slaapproblemen.
Schuldgevoel en negatief zelfbeeld vanwege het voortdurend niet voldoen aan de eisen van de maatschappij en van jezelf.
S ’nachts doorwerken in een poging het werk af te krijgen.
Altijd uitgeput en oververmoeid, het gevoel “op het tandvlees” te lopen.
Het vervullen van veel rollen (zoals: partner, huisvrouw, collega en moeder) zorgt voor een overweldigend gevoel van onvermogen.
Moedeloosheid en frustratie wanneer een taak “weer niet” lukt.
Hoge eisen stellen aan zichzelf.
Moeite met taken zonder duidelijk begin en einde.
Sociaal onhandig.
Dingen eruit flappen.
Onoplettend en verstrooid.
Concentratieproblemen: oa Niet of laat reageren, stukjes instructie missen en halverwege in een gesprek "vallen".